Skip to main content

Posts

Showing posts from January, 2017

JENIS-JENIS SINKI : DAPUR

Sinki Dapur Sering dikaitkan degan aktiviti mencuci pinggan mangkuk dan juga bahan basah untuk memasak makanan. Kehadiran sinki adalah item wajib dalam sesebuah dapur. Fungsi adalah sangat penting. Namun begitu ianya harus dipadankan dengan fungsi atau cara penggunaan dapur. Antara sifat penting dalam pemilihan sinki perlulah ada ciri-ciri seperti ergonomis iaitu keselesaaan semasa menggunkannya dan mudah untuk dijaga.

Dibawah ini, diserta beberapa jenis sinki buat rujukan pembaca.

Ada beberapa perkara haru sdipertimbangkan sebelum membuat pilihan membeli sinki. Yang pertama.

“…adakah kita termasuk didalam golongan orang yang suka memasak…”

“…adakah kita golongan yang suka memasak menu-menu yang mudah, menu campak buang?..”

Kenapa perlu tahu kita berada di dalam golongan pengguna jenis dapur yang macam mana? Ianya ianya penting untuk kita mengetahui bagai sifat kita menggunakan dapur. Kerana jawaba itu juga yang akan menentukan jenis sinki yang bagaimana yang akak kita pilih.

Soalan yang ke…

Tips PILIH SINKI

Sinki merupakan salah satu item penting didapur. Ianya memilik peranan yang penting sehingga kita harus menitik beratkan akan pemilihan dan pemeliharaannya. Memilih sinki haruslah disesuaikan dengan keperluan, rekabentuk dan fungsi dapur itu sendiri. Secara amnya, kita tahu dan sememangnya kita menggunakan sinki sebegitu.

Fungsi sinki adalah seperti dibawah:-
1. Mencuci bahan makanan seperti sayur, daging, buah-buahan dan sayur-sayuran.
2.  Mencuci peralatan dapur.

Oleh itu adalah sangat penting agar kita memberi perhatian yang khusua pada item ini-sinki. Bagaimanakah cara memilih sinki yang ideal untuk ruang di kediaman kita.





1. Kita kena tahu fungsi utama sinki.- Mencuci kotoran
2. Ketahui ruang atau luas kawasan untuk sinki ditempatkan. Kalau saiz dapur kita comel, pilihlah sinki yg bersaiz standard atau agak kecil. Sebaiknya sinki single bowl. Andai kata dapur memang comel, tetapi kita merupakan keluarga yang besar nak memasak sentiasa dalam kuantiti yang banyak, adalah sangat sesuai un…

DAPUR KACA MELETUP..!!!?

Walaupuan tak kerap memasak, hanya rutin di waktu pagi sahaja akak kabinet memasak. Masak dalam kuantiti yang agak banyak , seperti Menu sarapan , Lunch Dan Makan Malam, selalunya Lauk yang sama.

Sebagai Contoh, Sarapan

1. Nasi Goreng + Ayam Goreng Kunyit + Sayur Tumis + Paprik seafood.

Menu sama je bila lunch dan makan malam nanti. Menu2 tersebut untuk anak2 danpembantu rumah yang tinggal kat rumah.

Cuma akak kabinet dah siap2 asing untuk sarapan, lunch dan makan malam. Pembantu rumah Akak Kabinet tinggal panaskan sahaja bila time lunch nanti atau pun makan malam nanti.

Dalam sehari itu je la waktu akak kabinet ke dapur.

Dasar Pemalas Punya IBU dan ISTERI ..kih7x

Sebenarnya bukan itu yang nak di jadikan story.

Dapur adalah passion akak kabinet. Pada akak kabinet dapur ni macam pusat kebahagiaan dalam sesebuah rumah.

Sekarang memang peseyen orang, bukan orang je akak kabinet pun suka guna dapur kaca. Nampak elegant je kan guna dapur kaca. Kemas je dapur kan.

AWAS..!!!!



Baru-baru ni ada keluar di…

PENYEDUT ASAP????

Alat penghisap asap dapur, atau yang lebih sering disebut dengan cookerhood ini sudah banyak kita temui. Fungsi utama dari cookerhood adalah untuk menghisap asap sisa pembakaran DAPUR semasa memasak. Selain itu cookerhood juga digunakan untuk mempercantik dapur anda, kerana bentuknya yang unik dan menarik.
Tapi, tahukah anda fungsi dan kegunaan satu-satu jenis cookerhood?
Berikut ini adalah beberapa kegunaan dan jenis-jenis dari cookerhood. 
Cookerhood berguna untuk membersihkan/ menyegarkan udara kotor yang datang dari proses memasak. Dengan cookerhood, asap yang beracun dari sisa pembakaran dapur atau wap akibat memasak makanan tidak terhirup dan masuk ke paru-paru. Selain itu cookerhood juga membantu menyegarkan udara di dapur yang tidak memiliki ventilasi udara yang cukup.
Tidak jarang juga pemasangan cookerhood tidak tepat, misalnya saja dipasang pada pantry (dapur yang jarang digunakan), dan hanya sebagai pelengkap keindahan. Padahal, benda ini jauh lebih diperlukan di rumah se…

BAHAN UNTUK KABINET

Kalau sembang pasal pemilihan bahan dalam pembuatan kabinet dapur. Akak kabinet memang selalunya terghairah terlebih. Kabinet dapur atau apa2 perabut lekapan ada banyak jenis bahan yang boleh digunakan. Ianya turut bergantung kepada jenis perabut yang hendak dibuat. Bila sebut pasal ketahanan. Kebanyakkan kita, bukan orang je, akak kabinet pun sama, kita nak buatt sekali dan pakai dan tahan selama- lamanya. Setiap satu bahan ada keistimewaannya tersendiri. Juga Pantang larang dalam penjagaan gaannya. Kita cek apa bahan kabinet yg akak kabinet ada. 1. Nyatuh Padu / org selalu sebut as Aolid Nyatuh 2. Solid wood / adalah papan penuh dari pelbagai jenis kayu. 3. Laminated Melamine 4. Laminated Matrix / org kita sebut as formika 5. Maica 6. Glass Paint/ 2 G 7. 3 G 8. 4 G 9. Bronzes Glass 10. Acrylic 11. Frostwd Glass Perghhh... banyakkan...???. Kelabu mata kan..??? Any pertanyaan...boleh je sergah opis akak kabinet. Kime boleh tgk, pegang, rasa, raba..kokak sampel2 bahan tersebut. Tak d…

MELAMINE BERLAMINASI

Sekarang terdapat banyak bahan yang boleh digunakan dalam pembuatan perabut. Terutamanya kabinet. Yang kini sangat popular adalah papan atau panel melamine berlaminasi (akan di tulis sebagai Laminated Melamine) Laminated Melamine adalah sejenis panel papan dari kayu yang diproses menjadi serbuk kayu yang kompakkan dengan tekanan yang amat tinggi menjadi sekeping panel. Kemudian dilaminasi dengan tekanan yang tinggi bersama kulit yang dicetak mengikut rekabentuk tertentu. Ini adalah produk yang terhasil apabila kulit nipis ditekan pada tekanan yang tinggi 300-500psi untuk menjadi papan. Ia sangat sesuai untuk digunakan dalam pembuatan pintu kabinet dapur kerana kualiti, ketahanan dan kepelbagaian warna. Papan ini kalis air dengan syarat kulit laminasi masih kekal, tiada sebarang luka atau sompekkan. Kerja- kerja akhir perlu dilakukan dalam menjadikannya pintu mahupun badan kabinet/perabut. Pada kebiasaannya, pengusaha perabut menggunakan lapisan plastik Veneer berwarna sebagai kerja a…

MANFAATKAN RUANG BAWAH TANGGA

Ruang di bawah tangga, seringkali menjadi ruang yang tidak dimanfaatkan dengan baik. Paling Umum, pemilik rumah hanya menjadikannya sebuah stor tanpa almari, tempat menyembunyikan barang-barang yang jarang dipakai. Padahal, ruang sempit ini boleh digunakan untuk perkara lain.
Ada banyak pilihan untuk menggunakan ruang di bawah tangga, sebagai contoh boleh dijadikani bilik mandi, peti simpanan, atau rak. Cumanya jika hendak dijadikan bilik mandi, kedudukan tangga mestilah sesuai dan saiz tangga perlu lebih lebar dan besar supaya bilikmandi dapat digunakan dengan selesa. Menjadi ruang bawah tangga sebagai bilik air sangat jarang dibuat, kerana kedudukan tangga, kediaman di Malaysia ini (perumahan) sering mengadapa ruang tamu.

Pilihan kedua, yang paling sering dilakukan orang adalah membuat peti simpanan atau almari kasut. ruangt ini digunakan oleh para pemilik rumah yang mempunyai ruang bawah tangga sempit sehingga, ruang itu hanya boleh memuatkan kabinet kasut Rak Buku.
Dalam membuat kabin…