Skip to main content

APA NAK BUAT BILA RUANG DAPUR KITA SEMPIT ?


Adakah ia berasa seperti anda tidak punya ruang yang cukup? Pada masa kini, dengan harga bahan binaan bangunan yang semakin tinggi, rumah-rumah yang lebih kecil dan dapur yang lebih kecil adalah NORMAL. 

Rekabentuk dapur yang kecil boleh memberikan masalah kepada pengguna. Akibatnya, dapur kecil bukan sahaja berasa sempit tetapi mencari ruang yang cukup boleh menjadi sukar. 

Walau bagaimanapun, JANGAN berputus asa. Beberapa tips berikut adalah menjimatkan dan boleh membuat hidup anda lebih mudah. 

CARA MENGATASI DAPUR KECIL 

  1. Dinding, siling dan worktop haruslah berwarna cerah. Ianya akan membuat dapur seolah-olah lebih besar. Anda boleh jugak mengecat warna sedikit gelap pada dinding laluan masuk dapur tersebut agar dapur tersebut akan kelihatan seperti memanjang. 
  2. Biarkan cahaya matahari masuk. Pertimbangkan tidak menggunakan mana-mana langsir. Kalau nak guna pun, gunakan dari jenis kain jarang macam kain kelambu.
  3. Kabinet yang tinggi hingga ke siling dia membuat dapur kelihatan lebih besar dan memberikan ruang penyimpanan yang lebih banyak. 
  4. Kabinet tanpa pintu (open shelf) atau pintu kabinet kaca boleh membuat dapur kelihatan lebih besar. 
  5. Tidak terlalu mendeko dinding dapur anda kerana ianya boleh membuat ruang lebih terhad. Adalah lebih baik dinding kosong tersebut di gantung dengan rak. 
  6. Menggantung bakul boleh menyimpan barang tambahan. Jika ada ruang yang cukup, anda juga boleh mempertimbangkan untuk menggunakan rak buku untuk menyimpan barang-barang tambahan seperti buku masakan, barangan dalam tin, dan lain-lain. 
  7. Menggunakan dan memasang di bawah kabinet dengan lampu dan ianya boleh membuat dapur kelihatan lebih besar. 
  8. Susun dengan lebih teratur kabinet anda untuk membuat lebih banyak ruang. 
  9. Menggunakan peralatan di bawah kaunter dan base unit.- Rak periuk boleh membuat ruang kabinet lebih banyak yang ada. 
  10. Elakkan dapur bersepah dan elakkan pelbagai barangan berada di atas kaunter top. 
  11. Simpan di stor bagi peralatan yang anda tidak perlu. Jika anda tidak menggunakan peralatan tersebut dalam tempoh setahun, anda mungkin tidak memerlukannya dan boleh dipertimbangkan sama ada untuk dibuang atau di beri pada orang lain. Tambahan pula, barangan lain hanya membuat dapur anda kelihatan lebih bersepah. 
  12. Rak dawai boleh digantung di atas pintu dapur anda untuk menyimpan barang-barang. Rak dawai untuk bahagian dalam pintu kabinet juga boleh membebaskan lebih banyak ruang. 
  13. Anda boleh membuat laci tambahan tersedia dengan menyimpan semua peralatan dapur. Menggunakan dua peringkat tetingkat boleh membuat lebih banyak ruang di dalam kabinet rempah anda. 
  14. Pertimbangkan membeli unit penyimpanan laci plastik untuk memegang tuala hidangan atau lain-lain barang-barang dapur pelbagai. 
Dengan menggunakan beberapa tips ini, anda boleh mengatasi ruang dapur kecil, dan mempunyai ruang kerja yang lebih menyeronokkan untuk menyiapkan makanan dan berbahagia bersama keluarga. 

Untuk Tetapan Temujanji ZIARAH & SUKAT atau sebarang pertanyaan berkaitan boleh hubungi kami melalui Whatsaap menggunakan link di bawah:- 



Comments

Popular posts from this blog

JENIS-JENIS SINKI : DAPUR

Sinki Dapur Sering dikaitkan degan aktiviti mencuci pinggan mangkuk dan juga bahan basah untuk memasak makanan. Kehadiran sinki adalah item wajib dalam sesebuah dapur. Fungsi adalah sangat penting. Namun begitu ianya harus dipadankan dengan fungsi atau cara penggunaan dapur. Antara sifat penting dalam pemilihan sinki perlulah ada ciri-ciri seperti ergonomis iaitu keselesaaan semasa menggunkannya dan mudah untuk dijaga.

Dibawah ini, diserta beberapa jenis sinki buat rujukan pembaca.

Ada beberapa perkara haru sdipertimbangkan sebelum membuat pilihan membeli sinki. Yang pertama.

“…adakah kita termasuk didalam golongan orang yang suka memasak…”

“…adakah kita golongan yang suka memasak menu-menu yang mudah, menu campak buang?..”

Kenapa perlu tahu kita berada di dalam golongan pengguna jenis dapur yang macam mana? Ianya ianya penting untuk kita mengetahui bagai sifat kita menggunakan dapur. Kerana jawaba itu juga yang akan menentukan jenis sinki yang bagaimana yang akak kita pilih.

Soalan yang ke…

PENYEDUT ASAP????

Alat penghisap asap dapur, atau yang lebih sering disebut dengan cookerhood ini sudah banyak kita temui. Fungsi utama dari cookerhood adalah untuk menghisap asap sisa pembakaran DAPUR semasa memasak. Selain itu cookerhood juga digunakan untuk mempercantik dapur anda, kerana bentuknya yang unik dan menarik.
Tapi, tahukah anda fungsi dan kegunaan satu-satu jenis cookerhood?
Berikut ini adalah beberapa kegunaan dan jenis-jenis dari cookerhood. 
Cookerhood berguna untuk membersihkan/ menyegarkan udara kotor yang datang dari proses memasak. Dengan cookerhood, asap yang beracun dari sisa pembakaran dapur atau wap akibat memasak makanan tidak terhirup dan masuk ke paru-paru. Selain itu cookerhood juga membantu menyegarkan udara di dapur yang tidak memiliki ventilasi udara yang cukup.
Tidak jarang juga pemasangan cookerhood tidak tepat, misalnya saja dipasang pada pantry (dapur yang jarang digunakan), dan hanya sebagai pelengkap keindahan. Padahal, benda ini jauh lebih diperlukan di rumah se…

DAPUR KACA MELETUP..!!!?

Walaupuan tak kerap memasak, hanya rutin di waktu pagi sahaja akak kabinet memasak. Masak dalam kuantiti yang agak banyak , seperti Menu sarapan , Lunch Dan Makan Malam, selalunya Lauk yang sama.

Sebagai Contoh, Sarapan

1. Nasi Goreng + Ayam Goreng Kunyit + Sayur Tumis + Paprik seafood.

Menu sama je bila lunch dan makan malam nanti. Menu2 tersebut untuk anak2 danpembantu rumah yang tinggal kat rumah.

Cuma akak kabinet dah siap2 asing untuk sarapan, lunch dan makan malam. Pembantu rumah Akak Kabinet tinggal panaskan sahaja bila time lunch nanti atau pun makan malam nanti.

Dalam sehari itu je la waktu akak kabinet ke dapur.

Dasar Pemalas Punya IBU dan ISTERI ..kih7x

Sebenarnya bukan itu yang nak di jadikan story.

Dapur adalah passion akak kabinet. Pada akak kabinet dapur ni macam pusat kebahagiaan dalam sesebuah rumah.

Sekarang memang peseyen orang, bukan orang je akak kabinet pun suka guna dapur kaca. Nampak elegant je kan guna dapur kaca. Kemas je dapur kan.

AWAS..!!!!



Baru-baru ni ada keluar di…