Thursday, 14 June 2018

TAK PE LA DAPUR KOTOR PUN, DAH TEMPATNYE BEGITU..?



Nak tengok sesorang tu jenis pengotor ke pembersih ke ? Cer intai dapur kat rumah diaorang. Masa keluar rumah, mak datok perfume mengaum. Bedak berkepuk, lipstik berkilau. Sekali jengah dapur. Subbahanallah.

Kebersihan rumah boleh menjadi gambaran sama ada pemilik rumah berkenaan menjaga kebersihan dan kesihatan keluarganya atau tidak. Satu ruang di dalam rumah yang mesti sentiasa bersih adalah dapur. Dapur yang bersih akan menghasilkan makanan yang bersih, sihat dan selamat untuk di makan juga.

Dapur yang bersih adalah sangat penting kerana kebahagiaan kesihatan ahli keluarga dapat dikekalkan melalui hidangan yang sihat, selamat dan lazat yang dimasak penuh cinta dan kasih sayang. Dapur yang bersih akan mengelakkan kehadiran tikus dan lain-lain binatang perosak yang merbahaya kepada kesihatan.

Selain bermanfaat bagi kesihatan, ternyata membersihkan dapur secara teratur juga memiliki banyak manfaat lain bagi kita. Mengapa menjaga kebersihan dapur sangat penting.

JADUALKAN PEMERIKSAAN TEMPAT SIMPAN MAKANAN
Percaya atau tidak, jika kita dengan kerap membersihkan peti sejuk atau kabinet pantri, kita akan menyimpan banyak makanan yang tidak habis. Dengan cara ini, kita tidak akan mempunyai makanan yang busuk atau usang tanpa pengetahuan kita. Kita juga boleh memasak dengan bahan-bahan yang ada tanpa perlu membeli lagi.

PENTING UNTUK KESELAMATAN OLAH GERAK LANGKAH DI DAPUR
Apabila memasak, tidak mungkin tidak ada air dan minyak yang tertumpah ke lantai. Sekiranya dibiarkan tanpa pembersihan, ini akan membahayakan keluarga kita, misalnya, jatuh atau tergelincir akibat air dan sebagainya. Dengan pembersihan tetap, dapur menjadi ruang yang selamat dan selesa untuk semua orang.

JIMATKAN MASA DAN TENAGA
Pembersihan dapur secararutin selepas digunakan akan memastikan dapur bersih setiap hari. Dan kita tidak perlu bekerja terlalu keras untuk membersihkannya kerana tidak banyak kotoran. Berbeza jika kita jarang membersihkan dapur. Terdapat banyak kotoran degil yang memerlukan tenaga tambahan dan juga mengambil masa yang lama untuk membersihkannya. Lebih baik untuk membersihkan dapur setiap hari.

SENTIASA SETIA UNTUK TETAMU DATANG KEKE RUMAH
Dapur kini tidak lagi hanya ruang terhad untuk memasak. Hari ini banyak dapur berfungsi sebagai ruang makan dan tempat tidur yang santai dengan keluarga dan tetamu. Dengan sentiasa menjaga dapur bersih, kita tidak perlu bimbang jika terdapat tetamu yang tiba-tiba datang ke rumah kerana dapur kita kemas dan bersedia untuk mengalualukan mereka pada bila-bila masa.



Dengan begitu banyak manfaat sentiasa membersihkan dapur seperti di atas, mari kita mula membersihkan dapur dari sekarang. Bersihkan dapur sebaik sahaja selesai memasak mahupun makan supaya kotoran tidak terkumpul dan bakteria tidak membiak di dapur. Ia memerlukan disiplin dan komitmen untuk menjaga keluarga dan menjaga rumah bersih, tetapi ada banyak manfaat yang boleh kita dapatkan daripada itu.

No comments:

Post a Comment

CARA PILIH BAHAN KABINET DAPUR ANDA? Siri LAMINATED MELAMINE

Jika kita mempunyai pilihan, adakah kita mahukan kabinet dapur lebih kurang je ? Sudah tentu, semua orang mahu kabinet yang mempunyai bany...